maandag 9 maart 2015

De eerste lentezon in België

Gisterenavond, na een drukke dag op het werk, schuimde ik nog even de sociale media af, ter ontspanning. Een kijkje nemen, wat er die dag allemaal gebeurd was. En één ding viel me enorm op, er is in België dit weekend op en top genoten van zonnig lenteweer! De foto's en statussen waren overgoten met zon, terrasjes en eerste bbq's! Super! Maar dan plots kromp mijn maag ineen, ik kreeg het warm en koud tegelijk, en voelde vanuit mijn tenen een soort woede opklimmen tot aan mijn kruin. Ik zag een foto op Instagram. Nee, ik zag een hashtag. Ik volg op Instagram familie, vrienden, mode, de culinaire wereld, een handje vol hippe/perfecte mama's en hier en daar ook een BV. En het is bij één van die BV's dat mijn maag dus ineen kromp. Een jonge actrice die heel actief is op de sociale media met een massa volgers, vooral jonge meisjes die zich spiegelen aan haar. En daar zag ik het, een selfie (natúúrlijk) met de hashtag ‪#‎verbrand‬. Kijk, en dan krimpt dus mijn maag ineen en word ik kwaad. Kwaad op die bv, die op de koop toe een bleke huid en hoogblond haar heeft. Is zij zich er niet van bewust dat verbranden door de zon gevaarlijk is? Dat verbranden geen voorbeeld is voor al haar volgers en dat verbranden geen hashtag verdient? Dat er misschien bij de volgende lentedag verschillende selfies kunnen opduiken met roodverbrande kaken, schouders, armen, benen met diezelfde hashtag, omdat dat nu, door haar, hip en stoer lijkt? Beseft zij niet dat verbranden op jonge leeftijd de kans op huidkanker verdubbelt? Dat huidkanker dodelijk is? Dat huidkanker niet iets oppervlakkig is en dat het de kanker is die het snelst uitzaait, en dat als deze kanker de organen bereikt er amper een terugweg is? Dat er steeds meer jonge mensen huidkanker krijgen, met name Melanoom. Ze beseft vast niet, dat mensen zoals ik, die zelf vechten tegen deze véél te onderschatte kanker, aanstoot geven aan het verheerlijken van verbrand zijn. Daarom roep ik haar op om bij de volgende lentezon de hashtag ‪#‎zonnecreme‬ ‪#‎factor50‬ te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten